Kleine ondernemers met een webshop krijgen niet zelden te maken met klanten uit het buitenland. Hoe ga je in dat geval om met de btw?

Is jouw klant een andere ondernemer, dan breng je over geleverde goederen geen btw in rekening en hoef je dus ook geen btw af te dragen. Lever je geen goederen maar diensten, dan wordt de btw ‘verlegd’ zoals dat heet. Jouw klant moet in het andere land btw afdragen, maar jij niet. Je moet dat verleggen wel vermelden op je factuur.

Een klant is ondernemer als hij een geldig btw-identificatienummer heeft (hier kun je dat checken). Is dat niet het geval, dan is je klant een particulier.

Lever je aan particulieren, en dat is bij veel webshops het geval, dan is het helaas ietsje ingewikkelder. Lever je goederen buiten de EU, dan hoef je in Nederland nooit iets aan te geven. Of je iets moet, hangt dan uiteindelijk af van de regels in het desbetreffende land.

Verschillen in BTW-drempels EU-landen

Verkoop je via je webshop aan klanten in de EU, dan moet je goed opletten. Lever je voor kleine bedragen, dan kun je het Nederlandse btw-tarief in rekening brengen. Maar kom je boven bepaalde dremelbedragen uit, dan moet je misschien wel btw-aangifte doen in het land van de klant.

Het vervelende is dat er voor allerlei landen verschillende drempels gelden. Voor België en de meeste ander landen is het 35.000 euro, maar voor Duitse klanten geldt een grens van 100.000 euro. Op de website van de Europese Commissie vind je de drempelbedragen per EU-land. De drempelbedragen maken het extra belangrijk dat je goed bijhoudt hoeveel je verkoopt aan klanten over de grens. Je mag overigens altijd kiezen om in het land zelf aangifte te doen, ook al zit je onder het drempelbedrag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl